POZYCJONOWANIE
JAK OPTYMALIZUJĘ TYTUŁY STRON
Tytuł strony w Google jest jak szyld na ulicy – zawsze jest pierwszym, co zobaczy potencjalny klient… trzeba więc dopilnować, żeby nie stał się i ostatnim.
Daniel Sieczkowski
Title to jeden z ważniejszych elementów w procesie SEO, a zwykle i pierwsza informacja, która mówi użytkownikom, co znajdą na danej stronie. Stąd jego optymalizacja jest tak ważna. A jak zrobić ją dobrze? Oto jak do tego podchodzę – na bazie naszych agencyjnych doświadczeń i drobnych testów.
Spis treści:
- Czym jest title
- Jak Google generuje tytuł w wynikach
- Jak tworzymy title w Top Online
- Jaka fraza kluczowa do meta title
- Co z title, gdy mam kilka słów kluczowych znaczących to samo
- Słowa kluczowe czy CTA
- Rozbudowa title o dodatkowe słowa kluczowe
- Parametry w tytułach stron
- Jaka długość meta title jest optymalna
- Separatory i znaki specjalne w title strony
- Oficjalna wersja historii, czyli co zaleca Google
- Idealne title strony w 7 punktach (podsumowanie)
Zobacz też:
Błędy indeksowania w GSC – co znaczą i dlaczego (zwykle) się nimi nie przejmuję
Czym jest title
Title (oficjalnie „link z tytułem”) to pierwszy element strony, który użytkownik widzi przy naszej stronie w wynikach wyszukiwania. Zwykle Google wyświetla jako taki tytuł meta tag title – i to właśnie jego treść optymalizujemy w pozycjonowaniu.
Zwykle, bo wyszukiwarka w miejscu tytułu wcale nie musi wyświetlić meta title. Zamiast niego może zastosować nagłówek H1 czy fragment tekstu, a nawet samodzielnie wygenerować nam tytuł. Wszystko zależy od tego, który wariant uzna za najtrafniej opisujący podstronę.
Jak Google generuje tytuł w wynikach
Z oficjalnej dokumentacji wyszukiwarki wyczytać można, że Google generuje linki tytułowe w 100% automatycznie, na podstawie treści danej strony, ale i (co ciekawe) na podstawie odwołań do niej w sieci – czyli linków.
Do wygenerowania tytułu Google wykorzystuje z danej podstrony:
- Meta title (treść w znaczniku <title>),
- Tytuł widoczny na stronie (np. tytuł artykułu blogowego),
- Nagłówek H1,
- Inne wyróżniające się wizualnie elementy tekstowe,
- Dane strukturalne WebSite,
- Cały pozostały tekst.
Jako title Google może wykorzystać więc w zasadzie wszystko, co mamy w treści pod danym adresem. Cel analizowania przez wyszukiwarkę całości tekstu pod tym kątem jest jednak tylko jeden: jak najlepiej opisać stronę w tytule.
Jeśli chcemy więc żeby w Google widoczny był nasz meta title, to musimy stworzyć go tak, by był dla wyszukiwarki najlepszą możliwą opcją.
Jak tworzymy title w Top Online
Warto wiedzieć
W Top Online w 90% przypadków stosujemy strategię tworzenia title według zasady „jeden tytuł strony = jedna fraza kluczowa”.
Wyjątki stanowią tylko:
- nietypowe podstrony – które mają indywidualne title, np. ze względów marketingowych,
- podstrony do których dodajemy „parametry”, o których piszę niżej,
- no i blogi – gdzie w title wjeżdża zwykle tytuł wpisu, który czasem nie jest w całości frazą kluczową, a tylko ją w sobie ma.
Jeśli klient ma takie życzenie lub jest to uzasadnione charakterem biznesu to w title stosujemy też brand – nazwę marki sklepu/firmy/strony.
Podstawowo trzymamy się jednak samej frazy – bo po latach prób stosowania różnych wariantów wiemy, że to sprawdza się nam po prostu najlepiej.
Jaka fraza kluczowa do meta title
Tutaj też nie odkryję Ameryki, bo znowu, w absolutnej większości przypadków, do title wybieram po prostu główną frazę kluczową przypisaną do danej podstrony.
Nie jest to jednak takie 1:1, bo najważniejsze, czego zawsze pilnuję przy dobieraniu słowa do tytułu to search intent – czyli intencja wyszukiwania, którą ma użytkownik szukający danej podstrony.
Przykładowo inny cel będzie miał ktoś wyszukujący frazy „panele drewniane opinie”, a inny ktoś wyszukujący „panele drewniane sklep”. Albo, żeby pokazać to bardziej praktycznie, czego innego szuka ktoś, kto wpisuje w Google „motocross” (sport, tory, zawody, informacje ogólne, motocykle):
A kompletnie czego innego ktoś, kto wpisuje „motocross 125” (to już stricte chęć zakupu, przejrzenia modeli motocykli)
Gdyby np. kategoria w sklepie nazywała się „Motocross”, to nazwanie jej tak przy doborze title bez zastanowienia praktycznie spaliłoby dostępny potencjał wyszukiwania. Lepiej byłoby ją wtedy rozdzielić np. właśnie według pojemności silników i stworzyć kilka osobnych kategorii.
Warto wiedzieć
Te same frazy, które trafiają do title danej strony później wykorzystuję w jej treściach, nagłówkach oraz linkowaniu wewnętrznym.
Stąd najlepiej, żeby fraza w title była główną frazą podstrony. Zresztą, jeśli przy samym przygotowywaniu title dla klienta zdarzy mi się zauważyć właśnie taką nie do końca dopasowaną intencję, to po prostu zmieniam wtedy główne słowo kluczowe.
Powstaje w ten sposób taka podwójna weryfikacja dopasowania intencji – najpierw przy analizie fraz, a potem przy dobieraniu title 🙂
Co z title, gdy mam kilka słów kluczowych znaczących to samo
Czasami zdarza się, że do jednej podstrony mam dobrane np. dwie różne frazy oznaczające to samo w różnych wariantach. Którą wtedy stosuję w title? Tę z wyższą liczbą miesięcznych wyszukiwań? Niestety to nie takie proste.
Frazy będące synonimami trzeba zweryfikować pod kątem tego, jak rozumie je Google. Sprawdzam, czy dla wyszukiwarki te synonimy to faktycznie to samo.
Robię to poprzez ręczne sprawdzenie wyników wyszukiwania dla danych fraz – czyli wyszukiwanie jednej i drugiej i porównanie, co wyświetla się w SERP.
Albo wrzucam frazy do narzędzia SERP Overlap Tool – zasada jest taka sama, narzędzie pozwala szybko sprawdzić podobieństwa i różnice w wynikach dla dwóch różnych fraz.